a legméltóságteljesebb cica volt

a legméltóságteljesebb cica volt
Tituka 2006-2018 élt 12 évet és 9 hónapot

a legszebb kutyuska

a legszebb kutyuska
Falatka most 10 éves

a legokosabb cica

a legokosabb cica
Szaftika most 10 éves

Keresés ebben a blogban

2015. október 5., hétfő

Almás-mákos pite...



... lehettem volna bátrabb is a mákkal, de így, épp-csak-hogy vékonyan is jó lett, gondoltam, ha imádjuk az almás-mákos rétest akkor ez is klassz lesz.
Igy is lett, csak úgy falta mindenki.
Legközelebb fele-fele arányban fogom tölteni, a család nagyobbik része amúgyis mákimádó.



Hozzávalók: a tészta
40 dkg liszt
1 sütőpor
25 dkg vaj/margarin  vagy  15 dkg sertészsír
15 dkg cukor
nagy csipet só
1 tojás sárgája, de ha kicsi a tojás akkor 2
1 citrom reszelt héja /elmaradhat/
1-2 ek. zsíros tejföl  vagy  görög joghurt

A lisztet elmorzsoltam a vajjal, majd az összes többi hozzávalót beleraktam és egyneművé gyúrtam nagyon gyorsan, nehogy átvegye a kezem melegét, folpackba csomagolva betettem a hűtőbe min. 30 percre, de ha tovább ott marad az sem baj.


Töltelék: 
3 kg alma, reszelve
4-5 ek. őrölt mák, bőven lehet 20 dkg-nyi is
4-5 ek. cukor
őrölt fahéj

/de, ha komplett és vastag mákos réteget szeretnénk akkor: 20-25 dkg őrölt mák, egy marék mazsola, 1-2 ek. méz vagy 1-2 ek. cukor ízlés szerint, reszelt citromhéj, fahéj, és 1-2 ek. tej, de nehogy folyós legyen, épp csak sűrűn összeálljon, a tepsibe tett alsó tésztalapra mindig a mák töltelék kerüljön és rá, felülre az alma !!!!/

a kenéshez: a maradék tojásfehérje

Az almát megpucoltam, lereszeltem, összekevertem pár ek. cukorral, meghintettem bőven fahéjjal,
kikészítettem a darált mákot is, majd közvetlen a töltés előtt kicsavartam az alma levét, de nem nagyon, nehogy száraz legyen majd /a visszamaradt levet egy nagy pohárba töltöttem magamnak/, és míg sült a süti, addig elkortyolgattam, egyszerűen imádom meginni ilyenkor az alma levét.... olyan finom.


Összeállítás:
A tésztát kettőbe vettem, majd lisztezett deszkán tepsi méretűre nyújtottam és bele is raktam rögtön a vajazott tepsibe, széleit picit felhúztam, felnyomkodtam, hogy legyen egy kis pereme.
A tésztalapon elterítettem egyenletesen a mákot megszórtam a cukorral...
/de ! na itt legközelebb komplett mazsolás, citromhéjas, mézes máktölteléket fogok készíteni, legalább olyan vastagságban, mint az alma/,
... majd erre jött az alma, erre még szórtam egy kis plusz fahéjat, minél jobban kiérződik annál jobb.
Végül a másik tésztalapot nyújtottam szintén nagyon vékonyra és beborítottam vele az egészet, kicsit lelapogattam, villával megszurkáltam, tojásfehérjével lekentem és ment a 180 fokos sütőbe, ahol pont 30 percig sütöttem.
Amikor teljesen kihűlt csak akkor kockáztam fel, raktam tálra és bőven porcukroztam.
A széleket mindig magamnak vágom le és rakom külön tálra, Édesapám szerette nagyon a piték ropogós széleit, most én vettem át tőle a stafétabotot, mert újabban én is a legjobban azt szeretem - lehet, hogy öregszem ? - a végeit, ahol jó ropogós és esetleg kicsit kevesebb is már arrafelé a töltelék, egy bögre hideg tejjel mennyei.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése