a legméltóságteljesebb cica volt

a legméltóságteljesebb cica volt
Tituka 2006-2018 élt 12 évet és 9 hónapot

a legszebb kutyuska

a legszebb kutyuska
Falatka most 10 éves

a legokosabb cica

a legokosabb cica
Szaftika most 10 éves

Keresés ebben a blogban

2016. február 2., kedd

Mennyei tyúkhúsleves... a főtt tyúk mellé kétféle mártás...


Élek-halok a jó húslevesért, sokszor készítem is, szerintem a legjobbak egyike tyúkból, gyöngytyúkból  vagy marhahúsból készül.
Nem mintha nem lenne jó csirkéből, kacsából, libából, húsos karajcsontból stb. stb. de bizony, hogy jó.
De nekem az egyik igazi nagy kedvencem a tyúkhúsleves, jó sok zöldséggel, finom cérnametélttel.
Most kivételesen nem sütöttem piros ropogósra a tyúkocskát a levesfőzés után, sokszor készül úgyis valamilyen krumplikörettel és sok salátával, hanem most csak úgy főtten ettük kétféle mártással, egy tejszínes-borsos fokhagymaszósszal és egy édes meggyes-egreses/piszkés szósszal, kinek melyikhez volt gusztusa éppen, például nekem egymás után mindkettőhöz, mert nekem ezekhez mindig van étvágyam, nagyon szeretem a főtt húshoz a mártásokat, a sósat is, meg az édeset is.
Tökéletesen kielégítő finom ebédünk volt.


Tyúkhúsleves 
1 db konyhakész, kistestű tyúk
2 db egész vöröshagyma
8-10 gerezd fokhagyma
15-20 szem egész bors
1 db zöldpaprika
2-3 db sárgarépa
2-3 db fehérrépa
1 közepes zeller
1 közepes karalábé
1 cikk kelkáposzta
1 cs petrezselyemzöld vagy zellerzöld /nyárról fagyasztott/
1 ek. szárított lestyán
1 ek. vegeta


A nagy húslevesfőző fazekamban, hideg vízben teszem oda a megmosott, tisztított, konyhakész tyúkot, annyi vízzel, hogy bőven ellepje, majd felforralás után, takarékon, épp csak zizeregtetve 3-4 óra hosszat főztem, ezalatt teljesen puhára, omlósra főtt a tyúk.
Némi pihentetés után leszűrtem, a leveshez cérnametéltet főztem ki sós vízben, majd szűrés, öblítés után a leveslével engedtem föl, a levest végül a zöldségekkel tálaltam.
A főtt tyúkot kicsontoztam, lebőröztem, majd forró leveslében tartottam míg elkészültek a mártások.


Sós mártás főtt húshoz:  Fokhagymaszósz - Fokhagyma mártás 
6-8 db nagyobb fokhagymagerezd áttörve
1-2 ek. olaj
1-2 ek. liszt
húsleveslé
tejszín
só, bors

Kevés olajon picit megfuttattam az áttört fokhagymát, meghintettem a liszttel, kicsit együtt pirítottam majd felengedtem húsleveslével, sóztam, borsot őröltem rá és a kellő sűrűségűre főztem össze, végül tejszínnel adtam meg a finom krémességét.
Nagyon jóízű, intenzíven fokhagymás.



Édes mártás főtt húshoz:  Meggyes - egres/piszkés szósz
1 ü. meggybefőtt
1 bögre fagyasztott egres /nyáron tettem el/
kevés cukor
1 tk. mézes fűszerkeverék
2 cs. tejszínpudingpor kevés vízzel kikeverve
tejszín

A meggybefőtt levét leszűrtem majd fazékba öntöttem és még vízzel kipótoltam, beletettem az egrest, a mézes fűszerkeveréket, a cukrot és felforraltam.
Közben kikevertem a pudingporokat kevés vízzel és a felforrt gyümölcsléhez öntöttem, sűrűsödésig kavartam. Végül a meggyszemek is belementek, 1 perc alatt összeforraltam és kész.
Az egresnek pont elég ennyi, hogy ne essen szét, de ne maradjon nyers sem, a meggy meg már eleve párolt.
Imádom ezeket az édes gyümölcsmártásokat csak a főtt hússal is, de nagyon vajas-tejes krumplipürével is, tökéletes ebéd vagy vacsora számomra.



8 megjegyzés:

  1. Mesés! :) Olyan a levesed, mint a gyöngy! :) S gyanítom a tyúk sem akármilyen konyhakész, hanem tanyasi. Annak fő ilyen aranyszínű levese. :)

    VálaszTörlés
  2. Köszi Alíz, itt vettem a faluban egy háztól, nagyon szeretem a húsleveseket, ez meg pláne mint egy gyógyszer :-)

    VálaszTörlés
  3. Gyönyörű a levesed! :) Holnapra én is hasonlót tervezek, igaz csak csontlevest, de vannak félretéve a fagyasztóban karajcsontjaim.
    Tudod melyik az egyik kedvenc mártásom? Anyu szerette nagyon. A zsemlemártás. Vaj, fokhagyma, pici sóval megfuttatva, rá pirított zsemlekockák, amit a húslevessel engedek fel, épp csak mártás-sűrűségűre. Sok friss petrezselyemzöldet aprítok bele és kész is a husihoz.
    De egyébként minden mártást imádok a főtthúshoz, az egyik kedvenc ételem a húsleves, majd mártás hússal és vagy krumplival vagy pirított darával.
    Sajna én falusi tyúkhoz nemigen jutok hozzá. :(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kriszti nekem is ez az egyik legnagyobb kedvenc, mert könnyű és nagyon finom, a zsemlemártást nem ismerem, nálunk soha nem készítették, de feltétlenül megcsinálom, köszi a receptjét, én is még a mártásokon kívül imádom krumplipürével nagyon vajasan és tejesen, egészen könnyű habosra, és a pirított darával is :-)
      Én már vettem jóféle házityúkot a Tesco-ban is, a Sparban is, sőt a Lidl-ben is, szóval mindig nézz körül, mert megéri, de a piacon ahová jársz nem árulnak a környékbeliek???? Firtasd náluk, hátha... hátha...

      Törlés
    2. na, ez a zsemlemártás :)

      Ritkán járok ilyen helyeken, de épp ma mondott a hugom egy új húsboltot, ahol elsősorban mindenféle szárnyas van, majd elmegyek és körülnézek ott. Talán lesz jobbfajta husi.

      Törlés
    3. Köszönöm, már mentettem is, feltétlen elkészítem, szeretem az ilyesmit :-)
      Az új üzletben remélem nagy lesz a választék :-)

      Törlés
  4. Jaj jaj jaj, így éjnek évadján éhen halok, ilyen finomságok hmmm :-)

    VálaszTörlés