a legméltóságteljesebb cica volt

a legméltóságteljesebb cica volt
Tituka 2006-2018 élt 12 évet és 9 hónapot

a legszebb kutyuska

a legszebb kutyuska
Falatka most 10 éves

a legokosabb cica

a legokosabb cica
Szaftika most 10 éves

Keresés ebben a blogban

2020. január 7., kedd

Szabógallér leves



Régóta készülök az elkészítésére, igazi szegényes, ötletes, paraszti leves... több elnevezése is van, tájegységenként változó, van ahol görcsleves, van ahol kötött tésztalevesnek hívják, de a tartalom ugyanaz... ezek az ételek nekem a nagy kedvenceim.
Igaz, nálam nincs két egyforma a gallérkák között, és mindegyik kicsit bumfordi is, de nem számít, nekem tetszik így is, és nagyon finom.
Itt megnézhettek egy videót a tökéletes elkészítéséről, az utolsó harmad a levesé...
Kedves nagyon jó ismerősöm Jánossy Alíz újságíró aki készíti, természetesen az övé tökéletes forma.

Az elkészítése egyébként rém egyszerű, az én tésztám valószínű nem lett eléggé vékonyra kinyújtva, mert mindig türelmetlen vagyok, sietek, és túlságosan is megtömtem a töltelékkel, mindig így járok, ha nagyon jót szeretnék készíteni, milyen igaz, hogy a kevesebb több !!!.

Hozzávalók:
kb 10 dkg füstölt szalonna kockázva
1 vöröshagyma kockázva
só, bors, pirospaprika
1-2 tk. paprikakrém, édes és csípős is
A tésztához:
2 tojás
kb. fele-fele arányban rétes ill. finomliszt, annyi amennyit felvesz

Az egészet egy kis leveses fazékban készítettem, a szalonnát pörcre sütöttem, ment hozzá a hagyma, jól összedinszteltem, meghintettem sóval, őrölt borssal és pirospaprikával... félrehúztam hűlni.
/legközelebb zöldséget is dinsztelek hozzá./
Összegyúrtam a tésztának valót majd minden pihentetés nélkül kinyújtottam - nem eléggé - szóval törekedni kell minél vékonyabbra nyújtani.
Az alsó szélén egy mokkáskanállal /én teással/ a töltelékből vékony csíkot raktam, majd hajtottam rajta egyet felfelé /kettőt-hármat is lehet hajtani/, igyekeztem jól lenyomkodni, levágtam, és egy fakanál nyelével kis háromszögeket nyomtam bele /ahogy a hajtoványt is szoktuk vágni/, a videón jól látszik hogyan, majd daraboltam, lisztezett tálcára mentek a kis gallérkák.
Szép sorban az egész tésztát ugyanígy betöltöttem, benyomkodtam és daraboltam. Sok lesz.
Amikor az összes készen volt, akkor a fazékban maradt többire vizet engedtem, annyit amennyi levest szerettem volna és felforraltam, tettem hozzá a kétféle paprikakrémből és persze sót is még.
Amikor felforrt óvatosan beleeresztgettem a gallérkákat és 10 perc alatt készre főztem.
Alig vártam, hogy kóstoljam, olyan amilyenre számítottam, egyszerű de nagyon finom.
Alízé sokkal szebb lett, de ízre tuti az enyém is ugyanolyan finom, mint az övé is lehetett.




4 megjegyzés:

  1. Finom lehetett. Láttam már Ízőrzők műsorában görcstészta néven ezt a töltelékes tésztával készült egyszerű de finom levest! Sokszor gondoltam már rá hogy én is elkészítem:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is évek óta készültem rá, nem is értem, mire vártam, annyira egyszerű, ha nekiállsz akkor ne így csináld, hanem nagyon vékonyra nyújtva a tésztát, a szélére a tölteléket, visszahajtva szorosan kétszer- háromszor is, majd végigvágod és egyik végéről megkezdve a csomózást, majd azt levágva... így sorban a többit, nem fog szétnyílni és kifolyni a töltelék, ezentúl csak így fogom. Helyesek a kis háromszögek, de szétnyílnak. Egyébként ez a recept az Ízőrzőknél: Levesek 2013 Kács falunál jelenik meg, csak hogy tudd hol keresd még :-) Érdemes elkészíteni, mert nagyon finom.

      Törlés
  2. Én túróval töltöttem eddig, de már készülök a húsosra is. Kár, hogy nincs közelebbi kép, a videót nem volt időm megnézni. Ez az enyém: https://korsocska.blogspot.com/2017/05/turos-taska-leves.html

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ebben nincs hús csak pirospaprikás hagymás szalonnapörc, de nagyon finom :-)

      Törlés