a legméltóságteljesebb cica

a legméltóságteljesebb cica
Tituka most 11 éves

a legszebb kutyuska

a legszebb kutyuska
Falatka most 7 éves

a legokosabb cica

a legokosabb cica
Szaftika most 8 éves

Keresés ebben a blogban

2010. november 24., szerda

Töltött káposzta....a téli



Egyszerűen imááádom, ősztől-tavaszig rendszeresen főzöm.
Nem lehet betelni vele.
Egyszer valaki humorkodásból azt mondta a töltött káposztáról, hogy az egy vitaminbomba, hogy nem ismer ennél egészségesebb ételt, utána egy pohár bort inni és rögtön rendben van minden, kerek a világ.
Igaza volt, ez pontosan így van.
Kiadós és finom egy étel, annyi szent.
Az én receptem a teljesen egyszerű variáció, mert persze a tölteléket lehetne káposztalevelekbe göngyölni /szoktam is néha/, a főzés végén vékonyan berántani, szoktam én is mindenhogyan készíteni, minden formájában nagyon finom, de legtöbbször ezt az egyszerű húsgombócos változatot készítem és sűrítés nélkül.


Szívből ajánlom mindenkinek elkészítésre.


Hozzávalók:
2 kg vecsési savanyúkáposzta
1 csík sima vagy füstölt oldalas, kétujjnyi darabokra vágva
1 db füstölt csülök /amit fűszeres -egész bors, babér, maréknyi fokhagyma- vízben és kuktában előfőzök/
1 kg darálthús, legjobb a sertéslapocka
15-20 dkg füstölt kenyérszalonna
15 dkg kolozsvári szalonna
1-2 ek. sertészsír
4-5 db közepes vöröshagyma
1 fej fokhagyma
2 db zöldpaprika /csak ősszel kerül bele, amíg van friss/
1 db hegyes erős paprika kötelezően
2 db paradicsom /ez csak ősszel szokott belekerülni, amíg van friss/
kb.2 dl kukoricadara vagy rizs a gombócba,
gersli, abból két-három maroknyi
3-4 babérlevél
1 ek. kaporlevél /szárított/
1 ek. borsikafű /csombor/
1 ek. lestyán /szárított/
szemes bors, pirospaprika
1 tojás




Tehát a csülköt már előre megfőzöm félig kuktában, leszűröm és darabolom, félreteszem, majd a levével lesz felöntve a káposzta.
Én a káposztát soha nem öblítem ki, ugyanis ilyenkor még friss a savanyítás, nem olyan vad savanyú, mint tél végén, amikor sokat áll a hordóban, bár én akkor sem öblítem.
A füstölt vagy sima oldalast feldarabolom és hideg vízben alaposan átmosom.
A szalonnákat kis kockákra metélem, a kenyérszalonnából legalább 10 dkg-nyit a darálthúshoz szórok, erre azért van szükség, hogy majd jó szaftos és ízes legyen a töltelék, a többit a káposztafőző nagy lábasomba teszem, és zsírjára sütöm, majd sült pörcöt kistányérra félreteszem.
Megpucolom az összes hagymát és egyet felkockázok nagyon apróra, ez megy a darálthúshoz, még kettőt  szintén, az pedig a lábasba a sült szalonnazsírra, ehhez még jönnek a zöldpaprikák szintén kockázva, majd a fokhagyma mennyiség fele. A lábast visszateszem a tűzre és összepirítom, majd meghintem   pirospaprikával  /fele csípős, fele édes/. Megint félrehúzom.
Összedolgozom a darálthúst a szalonnakockákkal, hagymákkal, kukoricadarával/rizzsel/gerslivel, vagy-vagy, a tojással, kevés pirospaprikával, őrölt borssal, csipet sóval. Mikor egynemű, gombócokat formázok és tálcára sorakoztatom valamennyit.

Jöhet az összeállítás, tehát a lábasban ott van már a pirospaprikás sültszalonnás zsírban a dinsztelt hagyma, fokhagyma, zöldpaprikák, erre elterítek egy réteg káposztát, erre jön az oldalas és csülökdarabok fele, a gombócok fele, a paradicsomok fele, meghintem a fűszerek felével és szórok rá egy maroknyi gerslit.
Megint káposzta réteg következik, erre jön az oldalas és csülök maradék része, a gombócok maradék része, paradicsomkockák, a fűszerek és a másik marék gersli. A káposzta maradékával beterítem az egészet, ráöntöm a káposzta levét is, ha van, a füstölt levet és esetleg még annyi vizet, hogy éppen ellepje.
A lábas két fülét megfogom és kicsit összemozgatom, összeforgatom, rázogatom óvatosan, hogy minden helyezkedjen jól el benne. Az utolsó vöröshagymát karikára vágom és elterítem a tetején.
Tűzre teszem, ha felforrt akkor takarékra, egészen kis lángra és így pöszögtetem 2,5-3 órát, azaz megfőzöm.

Tálaláskor bőven tejfölözöm és friss, puha kenyérszeleteket kínálok mellé.
Ja, és persze egy pohár bort.
Nem érdemes kevesebbet készíteni, melegítve még jobb, mint frissen és nagyon hamar elfogy, mert valahogy mindenki imádja.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése