a legméltóságteljesebb cica volt

a legméltóságteljesebb cica volt
Tituka 2006-2018 élt 12 évet és 9 hónapot

a legszebb kutyuska

a legszebb kutyuska
Falatka most 10 éves

a legokosabb cica

a legokosabb cica
Szaftika most 10 éves

Keresés ebben a blogban

2011. január 15., szombat

Szalagos fánk



Imádom a fánkot, és ennek a tésztája, amit most ideírok egy kész csoda.
Ilyet soha, sehol nem lehet kapni, venni, csak otthon készíteni.
Sütöttem már  párszor, de ilyen finom tésztája még nem volt, evése abbahagyhatatlan.
 Limaránál és Duendénél néztem a receptet, szinte egyformán állítják össze, Limara kicsit nagyobb adagot, Duende kisebbet, de a hozzávalóknál nincs semmi variálás, sőt a Kifőztük online újságban is, a legfrissebb 2011. januári számban is szerepelnek a fánkok, azt is ellenőriztem, ott is így készült.
Minden háziasszonynak csak ajánlani tudom, hogy álljon neki, érdemes, a család ájultan fogja a lába nyomát is csókolni, miután degeszre ették magukat.




2,5 dl langyos tej
4 tojássárgája
csipet só
1 citrom vagy narancs reszelt héja
65 dkg liszt
4 ek. cukor
3,5 dkg élesztő
1/2 dl rum
10 dkg olvasztott vaj

1 ü. házi sárgabaracklekvár, amit 1 dl rummal összefőztem




A hozzávalókat a fenti sorrend szerint beraktam a kenyérsütőgépbe és a kelttészta programon bedagasztattam és megkelesztettem. Ez kb. 1,5 óra.
Akinek nincs gépe, az manuálisan is be tudja dagasztani, élesztőt langyos tejben kevés cukorral felfuttatni.
A lisztet egy nagy tálba tenni, közepébe jönnek a tojássárgák, só, citromhéj, a cukor, és ide öntjük az élesztős tejet is. Jól kidolgozzuk a tésztát, a vége felé, amikor összeállt adjuk hozzá a rumot és az olvasztott vajat is. Addig kell gyúrni, dagasztani, míg szép fényes hólyagos lesz, elválik a táltól és a kéztől is, tehát már nem ragad. Jó kis fizikai munka, de megéri a végeredmény. Ezután letakarni és duplájára keleszteni.
Időben nagyjából ugyanannyi, mint a géppel, csak fáradtságosabb.
Aki teheti vegyen gépet, megéri az árát.

Ha megkelt, lisztezett deszkára borítottam, kinyújtottam, kézzel lapogattam, majd fánkszaggatóval kiszúrtam,
ami maradék lett azt újra összegyúrtam, kilapogattam és kiszúrtam, míg az összes meg nem lett.
Letakartam tiszta konyharuhával és 30 percig pihent.




Míg pihent a sok fánk, egy nagy lábasban, aminek fedője is van, bekészítettem az olajat, 2-3 ujjnyi magasságban.
A lekvárt beleborítottam egy kisebb lábasba, hozzáöntöttem a rumot és jól összefőztem.
Amikor már majdnem letelt a pihenőidő, tűzre tettem az olajat forrósítani. Akkor kész a sütésre, ha egy darabka tésztát beledobok, az lesüllyed az aljára, de rögtön fel is emelkedik a felszínre és a tésztácska körül gyöngyöződik az olaj.
A fánkok alja, ami a deszkával érintkezik az kerül majd felülre az olajban, a deszkán fekvő fánkok közepébe nyomtam ujjamat, a lyukkal vagy mélyedéssel lefelé raktam az olajba, 3-4 darabnál többet egyszerre ne tegyünk bele, mert megnőnek, és rögtön fedjük le, az ott képződött gőzben dagadnak szép naggyá, valamint képződik az oldalukon az a bizonyos "szalag", azaz a világos sáv.
Oldalanként kb. 1,5 perc sülés szükséges, a második oldal sütésénél már nem kell a fedő.
Papírtőrlőre szedtem valamennyit és rögtön porcukroztam.
Amikor az összes megsült - kb. 20-22 darab - a rumos lekvárral tálaltam.
Csodálatosan finom sütemény.

4 megjegyzés:

  1. Duende, gyere, annyit sütöttem, a másikból is, hogy szétdurranva ülök itt a gépnél, literszám iszom a hideg vizet,úgy jóllaktam, az egész család degeszre ette magát, nem beszélve a vendégekről.
    Sűrű gulyásleves volt előtte, amiben megáll a kanál. Na szóval, mára annyi vagyok:-)))

    VálaszTörlés
  2. Tegnap én is fánkot sütöttem. Ilyen jól talán még soha nem sikerült. A tésztája irtóra lágy volt, nehéz volt vele dolgozni, de megérte. És még enni is tudtam belőle sütés után, ez nagy szó. Az olajszag mindig eltelít.

    VálaszTörlés
  3. Marika63, igen az olajszag,az nem jó, de olyan finom a fánk, hogy mindig degeszre eszem magam, ezt úgy képzeld el, hogy 2-3 darabot tudok megenni, de imádom. Még az idén egyszer fogok sütni, pár hét múlva:-)))))

    VálaszTörlés