a legméltóságteljesebb cica volt

a legméltóságteljesebb cica volt
Tituka 2006-2018 élt 12 évet és 9 hónapot

a legszebb kutyuska

a legszebb kutyuska
Falatka most 10 éves

a legokosabb cica

a legokosabb cica
Szaftika most 10 éves

Keresés ebben a blogban

2010. augusztus 8., vasárnap

Gratin Dauphinois azaz Francia krumpli...és a többi


Egy könnyű, nyári, vega ebéd.
A mai ebéd nagyon egyszerű volt, vegetarianusok lettünk egy napra, persze szó nincs arról, hogy nem eszünk húst, csak ma erre volt gusztusunk, tehát a mai ebéd az alábbi fogásokat tartalmazta:




Francia krumpli
5 szem burgonya
2-3 gerezd fokhagyma
10-15 dkg reszelt sajt, bármi lehet /én most is, mint általában, trappistát használtam/
10 dkg vaj
3 dl tejszín
só,bors

A krumplikat meghámoztam, nagyon vékony szeletekre gyalultam, hagytam állni /kb.1 óra/ egy nagy tál vízben, hogy kiázzon belőle a keményítő. Egy kis tepsit bőven kivajaztam, beleszórtam a vékony karikára/lapkára/szeletekre vágott fokhagymát, majd a krumpliszeleteket. 
Jól összeforgattam, sóztam, borsoztam, majd ráöntöttem a tejszínt, a tetejére pedig a reszelt sajtot szórtam vastagon, és az összes maradék vajat is rákockáztam.
Előmelegített sütőben piros, ropogósra sütöttem. Az alatt az idő alatt, amíg megsül, megpuhul a burgonya és tökéletesen beszívja a tejszínt.
A végeredmény egy nagyon finom fokhagymás, krémes egyveleg lesz, tetején a ropogós, pirult sajttal.
Köretnek is jó hús mellé, de így egytálnak is valami nagyon szuper salátával.




Zöldséges rizs
10 dkg rizs
20 dkg gomba
2 sárgarépa
2 fehérrépa
1 pici zeller
1 fej kis vöröshagyma
10 dkg zöldborsó
só,bors

A rizst kevés olajon kissé lepirítom, majd sózom, borsozom és dupla mennyiségű vízzel puhára főzöm.
Egy másik lábasban, szintén kevéske olajon a karikára vágott répákat, zellert megpirítom, majd amikor kiadta a sárgás színét a sárgarépa, hozzáadom az apróra vágott vöröshagymát és együtt dinsztelem tovább. Ezután jön hozzá a feldarabolt gomba, fedő nélkül addig dinsztelem az egészet, amíg a levét elfövi és zsírjára sül. Ezalatt az idő alatt bőven megpuhul minden, sózom, borsozom és  legvégül összeforgatom a rizzsel.
A sok zöldségtől jó ízes.
Frissen aprított petrezselyemmel kellett volna még megszórni, de elfelejtettem.
Ez is finom köret hús mellé, de önmagában is jó ebéd salátával.




Zöld saláta

jégsaláta, fejes saláta, apróra tépve
sárgarépa vékonyra gyalulva

Öntet:  vinaigrette

1 ek.dijoni mustár
1 gerezd fokhagyma, szétzúzva
1 mk.só
bors
0,5 dl ecet, vagy citromlé
1 dl olívaolaj

A hozzávalókat jól összerázni - egy befőttes üveg is jó erre a célra - és csak közvetlenül a fogyasztás előtt  meglocsolni a salátát, hogy ropogós maradjon.
Természetesen bármilyen öntetet lehet keverni, ki mit szeret - a salátaöntetek fejezetnél /lásd recepteknél/ írok is egy párat.
Én valamiért legjobban a vinaigrette-t kedvelem, de ez ízlés dolga.



Sárgadinnye
Nagyon szeretem a sárgadinnyét.
Az ebéd  ezzel a finom, kivételesen most édes, sárgadinnyével zárult.
Idén annyi tök ízű sárgadinnyét vettem már, de ezzel most szerencsém volt. 
A cukordinnye /zöldbélű/ még csak-csak, valamiért az elég édes volt eddig mindig, de ez a turkesztáni fajta, nagy lutri.
Gondolom attól függ honnan hozzák, de ez kideríthetetlen, hiába kérdezem, az árusok sem tudják, vagy hazudoznak valamit.
A nem édes sárgadinnyéből csinálom a nagyon finom sárgadinnyeleves, ott lehet cukrozni.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése